המעין

'שמש בגבעון דום' – פירוש חדש / הרב אהרן בק

הרב אהרן בק

'שמש בגבעון דום' –פירוש חדש

כאשר נקהלו מלכי הדרום להילחם בגבעונים, ערך יהושע מסע מלחמה ארוך ונרחב, אשר במהלכו זכה להישגים רבים ומשמעותיים. את מסע המלחמה פתח יהושע בטיפוס לכיוון מערב, מהגלגל עד לגבעון. שם המם ה' את חמשת מלכי האמורי בפני צבאו של יהושע, אשר רדף אחריהם במורד בית חורון. או אז התרחש אחד הניסים המופלאים ביותר:

אָז יְדַבֵּר יְהוֹשֻׁעַ לַה' בְּיוֹם תֵּת ה' אֶת הָאֱמֹרִי לִפְנֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וַיֹּאמֶר לְעֵינֵי יִשְׂרָאֵל שֶׁמֶשׁ בְּגִבְעוֹן דּוֹם וְיָרֵחַ בְּעֵמֶק אַיָּלוֹן. וַיִּדֹּם הַשֶּׁמֶשׁ וְיָרֵחַ עָמָד, עַד יִקֹּם גּוֹי אֹיְבָיו, הֲלֹא הִיא כְתוּבָה עַל סֵפֶר הַיָּשָׁר. וַיַּעֲמֹד הַשֶּׁמֶשׁ בַּחֲצִי הַשָּׁמַיִם, וְלֹא אָץ לָבוֹא כְּיוֹם תָּמִים. וְלֹא הָיָה כַּיּוֹם הַהוּא לְפָנָיו וְאַחֲרָיו לִשְׁמֹעַ ה' בְּקוֹל אִישׁ, כִּי ה' נִלְחָם לְיִשְׂרָאֵל. (יהושע י, יב-יד[1])

נס זה, של העמדת השמש והירח בחצי השמים, מתואר על ידי הכתוב כנס מיוחד במינו, שלא היה כמוהו וכמותו לא יהיה עוד[2]. אולם דווקא בשל כך מעורר הנס מספר תהיות. במאמר זה נעלה את הקושיות, שברובן כבר דנו הפרשנים והעלו אפשרויות שונות ליישבן. נבחן חלק מהתשובות הללו, וננסה להציע פירוש מחודש לנס.

השאלות הקשות ביותר, שעולות באופן מיידי מקריאת הפסוקים, הן:

1. הפסוק מנמק את ייחודו של הנס בכך ש"לא היה כיום ההוא... לשמוע ה' בקול איש". בהבנה פשוטה משתמע שההבדל בין הנס הזה לשאר הניסים הוא ביוזם של הנס: את הנס הזה יזם יהושע, וה' 'נשמע' לו; זאת בניגוד לשאר הניסים, שאותם יזם ה' בעצמו. אך דבר זה איננו מובן: וכי רק כאן אנו שומעים על נביא שיוזם ניסים? וכי לא היה זה משה שיזם את נס בקיעת האדמה ובליעת עדת קורח? וכי לא היה זה אליהו שהוריד אש מן השמים ביוזמתו? וכי לא היה אלישע היוזם של הניסים הרבים שעשה, בהצפת הברזל ובהכאת חיל ארם בסנוורים ובהחייאת בן השונמית ובריפוי הנזיד וכו' וכו'[3]?

2. מה בדיוק התרחש שם? מפשט הכתוב: "וידום השמש וירח עמד עד יקום גוי אויביו" משמע שהשמש והירח נעצרו במקומם ולא נעו במשך כל זמן המלחמה. אם כן, משמעות הנס היא "הקפאת" הזמן, שכן גרמי השמים הם הקובעים את הזמן, ואם השמש אינה נעה הרי שגם הזמן נעצר במקומו[4]. אך דבר זה איננו נכון: אנו יודעים מהמשך הכתובים שמלחמה זו ארכה לפחות יומיים, שכן כחלק ממסע המלחמה עבר יהושע מלבנה אל לכיש ולכד אותה "ביום השני" (לב). אם נניח שהשמש עצרה במקומה, הרי שלא חלף כל זמן מתחילתה של המלחמה ועד סופה[5]!

3. מהי מטרתו של הנס? ממהלך הדברים נראה שהנס נועד לסייע ליהושע במלחמתו, אולם לא ברור כיצד עצירת גרמי השמים אכן הקלה באופן משמעותי על המאמץ המלחמתי[6].

לשאלה השלישית ניתנו מספר הסברים אפשריים. לא נוכל, מטבע הדברים, לגעת כאן בכל הפירושים שהועלו[7], נציין כאן את שני ההסברים הפשוטים יותר שהוצעו לפתירת הבעיה:

א. ההסבר הפשוט והמקובל ביותר הוא, שעצירת השמש במרכז השמים נועדה להאריך את שעות האור. מסע המלחמה שתכנן יהושע היה ארוך ביותר, "מקדש ברנע ועד עזה ואת כל ארץ גושן ועד גבעון" (פס' מא). מסע שכזה לא ניתן, באופן טבעי, לערוך במשך יום אחד. יהושע חשש שהמלחמה תגלוש אל מעבר לשעות האור. לחימת לילה הינה קשה ומסובכת, ומשום כך ביקש יהושע לעצור את השמש, כדי שהמלחמה כולה תתנהל לאור יום. כך מבאר, למשל, מצודת דוד: "כי בעת ההיא עמד השמש נוכח גבעון, וחשש פן ישקע בעונתו ולא יוכלו לרדוף אחרי האויב באישון הלילה, ולזה אמר להשמש שלא ילך מהלכו וימתין עוד נוכח גבעון במקום שהוא עומד"[8].

הסבר זה קשה מכמה טעמים. ראשית, כבר ראינו שהמלחמה אכן נמשכה מספר ימים (לפחות שניים), כך שלמרות הנס שעשה יהושע הוא נאלץ להילחם גם בלילה. אם מטרת הנס היתה למנוע לחימת לילה, הרי שהנס לא היה יעיל.

שנית, גם אם נבאר שעצירת השמש נעשתה לצורך הארכת שעות האור, לא ברור מדוע היה צריך לעצור גם את הירח[9].

ב. אפשרות נוספת להסביר את מטרת הנס קשורה למסלול מסע המלחמה. יהושע רודף אחרי אויביו ממזרח למערב. מהתיאור "כל הלילה עלה מן הגלגל" (פס' ט) משמע שתחילת המלחמה הייתה מיד עם שחר. בשעה זו נמצאת השמש במזרח, ויש בכך סיוע טקטי ליהושע: האויבים שנלחמים עם יהושע נאלצים לפנות לכיוון מזרח, המקום שממנו מגיע יהושע, ובשעת בוקר מוקדמת זו השמש מסנוורת אותם ומקשה עליהם להילחם. יהושע ביקש, לפי זה, להאריך את שהותה של השמש במזרח השמים, כדי לנצל את האפקט הטקטי הזה[10].

אולם קשה לקבל הסבר זה: אילו היתה השמש נעצרת במזרח השמים היה הדבר מובן, אך הכתוב מדגיש שהשמש נעצרה "בחצי השמים", ומכאן שנס זה התרחש בשעות הצהריים. כמו כן, עדיין לא ברור מה חלקו של הירח בהקשר זה.

* * *

ננסה לפתח כיוון חדש, ונעשה זאת על ידי בחינת פסוק נוסף. מיד אחרי הפסוקים המתארים את הנס (שצוטטו בראש המאמר) מופיע הפסוק הבא: "וישב יהושע וכל ישראל עמו אל המחנה הגלגלה" (פס' טו). מיקומו של פסוק זה תמוה, שכן עצירת השמש והירח נעשתה באמצעה, או בראשיתה, של המלחמה, ולאחריה המשיך יהושע ללכוד ערים רבות נוספות: מקדה, לבנה, לכיש, גזר, עגלון, חברון, דביר ועוד. רק בסוף הכיבוש הנרחב חוזר יהושע לגלגל. ואכן, הפסוק החותם את סיפורנו מתאר את החזרה לגלגל באותן המילים בדיוק: "וישב יהושע וכל ישראל עמו אל המחנה הגלגלה" (פס' מג). מהו, אפוא, מקומו של תיאור זה באמצעה של המלחמה[11]?

מסתבר לומר שפסוק זה 'הועתק' מסופה של הפרשה לכאן בשל הקשרו לנס הגדול של עצירת השמש והירח. הקשר בין שני המשפטים הוא זה: הנביא מתאר כי "וידום השמש וירח עמד עד יקום גוי אויביו", ודבר זה נמשך לכל אורך המלחמה, עד אשר "וישב יהושע וכי ישראל עמו אל המחנה הגלגלה". במילים אחרות: חזרת יהושע לגלגל משמשת כתיאור זמן למִשכו של הנס: השמש והירח עצרו לאורך כל זמן המלחמה, עד שחזרו יהושע והעם אל הגלגל.

אולם כבר ראינו לעיל שלא ייתכן לומר שהשמש נעצרה בחצי השמים למשך כל זמן המלחמה, שכן אם כך היה, הרי שהזמן עצמו נעצר, והימים לא היו מתחלפים. על כורחנו עלינו להבין שהשמש המשיכה את מהלכה גם במשך המלחמה. אם כן, מה פירוש הפסוק "ויעמוד השמש בחצי השמים ולא אץ לבוא כיום תמים"?

נראה להסביר שעצירת השמש והירח לא הייתה מאורע חד-פעמי, שהתרחש בתחילתה של המלחמה. אנו מבקשים להסביר, שיהושע עצר את השמש פעמים רבות במשך זמן המלחמה, 'עצר' - ו'שחרר'. מדוע עשה זאת? לפי הצורך המלחמתי. יהושע שלט בשמש: ברצותו עוצר, וברצותו משחרר. כשהיה צורך באור יום, מבחינה טקטית, היה יהושע קורא לשמש לעצור; וכשהסתיים הצורך – שיחרר את השמש שתמשיך במהלכה.

כך אפשר גם להבין את תפקידו של הירח: הירח מאיר בלילה, ועצירתו בחצי השמים פירושה החשכת היום. אנו מבינים שעצירת השמש ועצירת השמש לא נעשו במקביל[12], אלא יש כאן פקודות שונות של יהושע: לכשרצה יהושע אור יום, פקד: "שמש בגבעון דום!" – והשמש נשמעה לו והאירה זמן רב. במצב אחר, כשביקש יהושע לערוך מהלך צבאי לילי, פקד: "ירח בעמק אילון!" – והירח, ועמו החושך[13], טיפסו אל מרכז השמים והחשיכו את היום. כך 'שיחק' יהושע בשמש ובירח לאורך כל מסע המלחמה. חלק מן הערים נכבשו ביום, חלקן – בלילה, כשחילופי האור והחושך נקבעו בידי יהושע[14].

נס כזה הינו ייחודי ביותר. אין מדובר כאן בעריכת שינוי סדרי הטבע באופן מפתיע, כמו קריעת הירדן או הורדת אש מן השמים. כאן מדובר בשליטה מופתית בחוקי הטבע, הנענים לקריאתו של יהושע. "ולא היה כיום ההוא לפניו ואחריו לשמוע ה' בקול איש". ה', המניע את גרמי השמים, נענה לדרישותיו של יהושע ושינה את סדרי הזמנים לפי צרכי המלחמה. אכן, נס כזה, שבו הנביא משנה תכופות את חוקי הטבע, לפי רצונו – לא היה לפניו וגם לא אחריו[15], "כי ה' נלחם לישראל".

הסבר זה מבאר היטב את הצורך בעצירת הירח. אין מדובר רק ב"הקפאת" הכוכב במרכז השמים, אלא בהפיכת היום ללילה. כמו כן מובן הקשר שבין המקומות המצוינים – גבעון ועמק איילון – אל הנס. בתחילת המסע, כשהיה יהושע באזור גבעון, הוא היה זקוק ליום, ועל כן "הקפיא" את אור היום עד שסיים את המהלך הצבאי. אולם בהמשך המלחמה, כאשר התקדם יהושע מערבה, אל עמק איילון, בדרכו לכיבוש מקדה ולבנה, היה צורך לשנות את ה'תאורה', לגלול את האור מפני החושך. או אז קרא יהושע לירח לעצור בעמק איילון, ובחסות החשכה התקדם יהושע במסע המלחמה שלו.

עתה מובן גם תיאור הזמן שבפסוק: "עד יקום גוי אויביו". אין מדובר בעצירה מוחלטת של גרמי השמים עד לסיום המלחמה, אלא בהחלפת היום בלילה והלילה ביום מספר פעמים, מתחילתה של המלחמה ועד לסופה.

 

ועל הפורקן. פורקן הוא לשון תרגום של ישועה, ויושע ה' (שמות יד, ל) מתרגמינן ופריק ה'. ולמה תקנו בלשון תרגום? והנראה, דהנה קשה, הלא ניסים הרבה נעשו לישראל ולא תיקנו לזיכרון לדורות לעשות הימים שאירע בהם הנס יום טוב כמו שתיקנו בחנוכה ופורים. ולמה לא עשו לזיכרון נס דיהושע בהעמדת החמה (יהושע י, יב), ונס דאסא ויהושפט וחזקיה וכיוצא? אך הוא, דהנה כל נס וישועה הנעשה לישראל הוא על ידי שמתגלה איזה אור עליון בשמים ממעל, וע"י זה מתהווה הנס בזמן הצורך. והנה לפעמים בגזירת היוצר נקבע הנס בשמים ממעל, היינו שנקבע הדבר אשר בכל שנה ושנה בהגיע הזמן הזה שוב נתגלה האור ההוא בשמים ממעל כמו שהיה בפעם הראשון. והנה על פי נבואה ורוח הקודש ידעו אם היה הנס רק לשעתה לא קבעו יום טוב לדורות, מה שאין כן אם נודע לישראל אשר זה האור נקבע ויתגלה בכל שנה הנה קבעו יום טוב לדורות. והנה האור המתגלה בשעתה בעת הצטרכות הישועה הוא עיקר ההתגלות, ומה שמתגלה בכל שנה אחר כך נקרא זכר, על כן בכל שנה ושנה האור המאיר הוא כעין מקבל מהאור העיקרי הנעשה בעת הישועה... והנה לשון תרגום היא מצרנית ללשון הקודש, והוא כמקבל מלשון הקודש. והנה הנס אשר נתגלה בזמן המצטרך נקרא תשועה בלשון הקודש, אבל האור שמתגלה בכל שנה ושנה הנה הוא כמקבל כנ"ל, לכן נקרא בלשון תרגום, פורקן.

                                                                                  (בני יששכר כסלו-טבת ד, ג)

 



[1] סתם הפניות במאמר זה מתייחסות לפרק י בספר יהושע.

[2]הרלב"ג דן באריכות במהותו של הנס, ותוך כדי דבריו הוא מבאר מה כל כך ייחודי בנס זה. להבנתו, הפלא הגדול בנס זה הוא "מה שישתמש בו אלו הנמצאות הנכבדות לשנות את תפקידם משלוט על הנמצאות השפלות אלו לשנות עניין סידורם". כלומר: גרמי השמים הכבירים הם השולטים בדרך כלל בנעשה בעולם שלנו; אולם בנס זה הפך יהושע את היוצרות, והשמש והירח "הפחיתו" מכבודם, ונענו לצרכי הברואים בעולם התחתון השפל. היפוך זה של תפקידי השולטים והנשלטים מפליא ביותר את הרלב"ג, עד שהוא מסרב להאמין שזהו פירושו הפשוט של הנס. אם כך נבאר את הפסוקים – טוען הרלב"ג – הרי שנס זה גדול יותר מכל הניסים שעשה משה רבנו, ש"הם היו בשינוי טבע הנמצאות אל השפלות", ולא נגעו בגרמי השמים, ואם כך – "הנה זה סותר מה שאמרה התורה שלא קם נביא עוד בישראל כמשה לכל האותות והמופתים אשר עשה משה לעיני כל ישראל"! משום כך מבקש הרלב"ג להקטין את הנס. להבנתו, משמעות הנס הייתה שהמלחמה נעשתה בזמן קצר. עצירת השמש היא ביטוי בלבד, המבטא את בקשת יהושע ש"בטרם שיסור השמש מהיות על גבעון, והירח מהיות על עמק אילון, תשלם נקמת גוי אויביו" (על פירוש הרלב"ג ראה גם Klein-Braslavy S., 'Gersonides' Use of Aristotle's Meteorology in his Accounts of some Biblical Miracles', Aleph 10(2), 2010, p. 267, f. 69 ). באופן דומה מבאר הרמב"ם (מורה נבוכים ח"ב פרק לה); גם הוא מתקשה בהשוואת הנס הזה לניסי משה, ובדומה לרלב"ג מבאר את הנס בכך ש"אותו היום היה בעיניהם בגבעון כיום הארוך ביותר שיהיה מימי הקיץ שם". אפשר לבאר את הסבר הרמב"ם כמו זה של הרלב"ג, שהמלחמה נעשתה באופן מהיר כל כך עד שהיה נדמה שהשמש נעצרה, ואם כך הרי שלא חל שום שינוי בגרמי השמים. אולם אפשר לומר שהרמב"ם "מודה במקצת", ומבאר שהשמש אכן האטה את מהלכה, אך עדיין לא היה כאן נס פלאי כמו ניסיו של משה, שהרי יום ארוך ישנו גם באופן טבעי בימי הקיץ, ומשום כך לא פוגע נס זה בייחודם של ניסי משה (וראה מיכאל צבי נהוראי, 'שמש בגבעון דום וירח בעמק אילון', דעת 33-32, תשנ"ד, עמ' 109-97). הרלב"ג עצמו נזקק להתמודד עם נס דומה לזה של יהושע: החזרת השמש עשר מעלות אחורנית בימי חזקיהו על ידי ישעיה הנביא (מל"ב פרק כ), שגם שם הנביא משנה את חוקי האסטרונומיה. הרלב"ג נדחק מאוד כדי ליישב נס זה, ראה את דבריו שם.

[3]יישוב-מה מביא אברהם מרדכי פיורקא בספרו דרך הקדש (ירושלים תש"ם) עמ' 208: "ניסים רבים נעשו ע"י הנביאים, אבל כולם היו ע"י תפילה ובקשה, והנס הזה היה דרך גזרה, וכזה לא היה. וזה שמסיים: לשמוע ד'  בקול איש". כך מסביר גם דניאל להמן, 'מי שענה את יהושע בגלגל: עיון בפרשיית 'שמש בגבעון דום'', עלון שבות 171 (אלון שבות תשס"ט) עמ' 122. אמנם פירוש זה אינו מדויק, שכן מצינו נביאים שונים שעשו ניסים בדרך של גזירה. ומספיק להביא בהקשר זה את דברי אליהו הנביא: "ואם איש אלוקים אני תרד אש מן השמים ותאכל אותך ואת חמישיך" (מל"ב א, י). [דרך אגב, מן הראוי להקדיש כמה מילים לספר "דרך הקדש", שאיננו מוכר כל כך בין לומדי התנ"ך. אברהם מרדכי פיורקו (תרי"ג-תרצ"ג) חי בגראיבו שליד לומז'ה שבפולין, עסק במסחר, בספרות ובחינוך, וביתו היה בית ועד לחכמים, סופרים ומשכילים. פיורקו היה סופר פורה, והדפיס בעצמו, בבית דפוס שייסד, ספרים רבים וחשובים. בין היתר הוציא לאור את כתב העת "בית המדרש החדש" שבו התפרסמו מאמרי ספרות ומחקר, בהם רבים מפרי עטו. הספר "דרך הקדש" הינו היצירה החשובה ביותר שלו, ובו מאות מאמרים, מחקרים ופירושים בלשניים והיסטוריים ל"עומק פשוטו של מקרא", אך הוא יצא לאור רק בימינו, כחמישים שנה אחרי פטירת מחברו; יש בו הברקות גאוניות ופירושים ייחודיים לפשטי המקראות].

[4] כמובן שאין כל כאן שום צורך לעסוק בשאלה האסטרונומית, אם השמש נעה סביב כדור הארץ או שכדור הארץ הוא שנע סביב השמש.

[5] הגמרא בע"ז כה, א התלבטה בשאלה מדוע נס זה נחשב גדול כל כך (שהרי גם משה ונקדימון בן-גוריון העמידו את השמש בשמים), ומציעה על כך שתי תשובות: 1. "שעות הוא דלא הוו נפיש כולי האי" – העמדת השמש אצל יהושע הייתה ארוכה יותר מאשר אצל השניים האחרים (עיי"ש דעות שונות ביחס למספר השעות שהשמש עמדה). 2. "אבני ברד לא הוו". יש לשים לב, כי בשתי התשובות מעבירה הגמרא את כובד המשקל של הנס מהיוזם ("לשמוע ה' בקול איש") אל תופעת הנס: התירוץ הראשון מבאר שאין כוונת הפסוק לומר שלא היו ניסים גדולים אחרים (כקריעת ים סוף וכד'), אלא הוא מתייחס לניסים מאותו האופן: בין המקרים של עצירת גרמי השמים, ניסו של יהושע הוא הגדול ביותר. אך פירוש זה דחוק בלשון הכתוב. התירוץ השני שולח אותנו אל נס אחר שהתרחש במהלך המלחמה, והדוחק ברור. ויש מקום להמשיך ולדון בהבנת פשוטו של מקרא.

[6] ראה Baruch Margalit, 'The Day the Sun did not Stand Still: A New Look at Joshua X 8-15', Vetus Testamentum XLII(4), 1992, p. 470.

[7] ישנם פירושים מיוחדים מאוד שהוצעו לפרשיה זו, אולם ככל שהפירוש מיוחד וחדשני יותר, הרי הוא מתרחק מפשט הכתובים, ולמעשה מעיד על חריפות הקושיות שהועלו. ראה, למשל: אברהם דפנה, 'שמש בגבעון דום', בית מקרא 100 א-ב, תשכ"ו, עמ' 128-127. רות וולפיש, 'עיון בפרשת עצירת השמש בגבעון', מגדים לח, תשנ"ג, עמ' 52-43.Tim Callahan, 'Sun, Stand Thou Still', Skeptic 7(3), 1999, pp. 35-41 . ועוד ועוד. לא ראינו צורך להתפלמס עם כל אחד מהפירושים, ונשאיר לקורא לעיין ולברור את הישר בעיניו.

[8] וראה גם יהודה קיל, דעת מקרא, לפסוק יב (וכן הערה 28).

[9] מצודת דוד אכן נדרש לשאלה זו, והוא מסביר באופן תמוה: "אולי חשש שאם תלך הירח מהלכה תבוא נוכח השמש במקום עמידתו ותאפיל אור השמש".

[10]Abraham Malamat, 'Conquest of Canaan: Israelite Conduct of War According to Biblical Tradition', Encyclopedia Judaica Yearbook, 1975-1976, pp. 166-182.

[11] חוקרי המקרא בני המאה הקודמת (נות', רייט ואחרים) פותרים את הקושי הזה בשיטתם הפשוטה: הם גוזרים, מדביקים, משנים ומחליפים את הפסוק כולו או חלקים ממנו לפי ראות עיניהם. ראה סקירה אצל מרגלית (לעיל, הערה 5) עמ' 472-470.

[12]מעטים הפרשנים שהפרידו בין עמידת השמש ועמידת הירח, ושהבינו שמדובר על שני זמנים שונים. ראה 'A New Explanation of Josh 10:12,13', The Old and New testament Student, 14(3), 1892, pp. 183-184. (ללא ציון שם הכותב).

[13]אנו מבינים שהעלאת הירח היא ביטוי סמלי להחשכת הלילה. זאת בניגוד לרוב המפרשים, המבארים שהקריאה לירח לעלות היא קונקרטית, ותפקידו היה להפיץ את אורו. כמובן שפירוש זה מוקשה: אם ציווי יהושע על הירח נאמר ביום – איזו תועלת יש באור הירח בשעות האור של השמש? 'סיהרא בטיהרא מאי אהניה'? ואם ציווי יהושע על הירח נאמר בלילה – מדוע נזקק יהושע לשירותי הירח, בעל האור החלש, ולא 'הקפיא' את השמש, בעלת האור החזק, עוד מספר שעות?

[14] מובן מדוע שינויי האור והחושך לא שינו באופן מהותי את סדרי היום והלילה. העלאת השמש או הירח לשמים – עיקרה היה להאיר או להחשיך את השמים, ולא לשנות את הזמנים. כך קרה, למשל, שבאמצע היום פקד יהושע לירח לעלות – וחושך נפרש על פני הרקיע; אך מבחינת לוח השעות, עדיין היום המשיך – עד שפקד יהושע לירח לשוב למקומו, והאור שב להופיע בשמים. כך נשמר סדר הזמנים, למרות השינויים התכופים בשעות ההארה וההחשכה.

[15] גם נביאים ששינו את הטבע בניסיהם עשו זאת באופן חד-פעמי: משה הופך את המטה לנחש, ואת הנחש למטה. משה לא 'שיחק' במטה כרצונו, פעם מטה ופעם נחש. וכן שאר הניסים על זו הדרך.