המעין

בין נטיות הנפש והכרות השכל

ד"ר יעקב אלטמן

בין נטיות הנפש והכרות השכל

עיון מחודש בפרק השישי של 'שמונה פרקים'

"במהותה אין ייעודה של הישיבה להנחיל לתלמידים ידיעות, אלא לעצב את אישיותם"

   פרופ' מרדכי ברויאר ז"ל (ראה בסוף המאמר)

פתיחה

'לא ישים מונעו מהם אלא התורה'

הסברת המצוָה והרגשת המצוָה

בין רגש הזולתנוּת להכרה המוסרית

דברי סיום

פתיחה

הפרק השישי של הקדמת הרמב"ם למסכת אבות ('שמונה פרקים') העוסק בהבדל שבין החסיד לכובש את יצרו, זכה והוא עדיין אורח מצוי בחיבורים תורניים ומחקריים כאחד. הֵקשרן של המובאות מהווה מטבע הדברים פירוש לקטע המצוטט, ועל בסיס הפירושים המגוונים נבנו מסקנות שאינן מתיישבות זו עם זו[1]. חובות הלבבות המשוקעות בפרק זה יש להן השלכות תפיסתיות וחינוכיות, ולידתו של מאמר זה באה אחרי לימוד חוזר ונשנה של הפרק, והתרשמותי שנותרו עדיין שרטוטי-פנים בלתי מחוורים במטמוניות לשונו. יישפטו דברינו בפני יודעי דעת ודיון, אם לחובה אם לזכות.

 

'לא ישים מונעו מהם אלא התורה'

לישוב הסתירה-לכאורה בין חכמי ישראל לבין פילוסופים מאומות העולם, קובע רמב"ם[2]:

"הרעות אשר הן אצל הפילוסופים רעות - הן אשר אמרו שמי שלא יתאווה להן יותר טוב ממי שיתאווה להן וימשול בנפשו מהן, והם הדברים המפורסמים אצל בני האדם כולם שהם רעות, כשפיכות דמים וגניבה וגזל והונאה והזק למי שלא הֵרע וגמול רע למיטיב וזלזול הורים וכיוצא באלה, והן המצוות אשר יאמרו עליהם החכמים ע"ה[3] 'דברים שאלמלא נכתבו ראוים היו לכותבן'... ואין ספק כי הנפש אשר תתאווה לדבר מהם ותשתוקק אליו היא נפש חסרה, וכי הנפש המעולה לא תתאוה לדבר מאלו הרעות כלל, ולא תצטער בהיִמנעה מהן.

אבל הדברים אשר אמרו החכמים שהמושל בנפשו מהם יותר טוב ושכרו יותר גדול – הן המצוות השמעיות. וזה נכון, כי אלמלא התורה לא היו רעות כלל, ולפיכך אמרו שצריך האדם להניח נפשו על אהבתם[4] ולא ישים מונעו מהם אלא התורה. והתבונן בחכמתם ע"ה ובמה המשילוּ, שהוא לא אמר[5] לא יאמר אדם אי אפשי להרוג את הנפש אי אפשי לגנוב אי אפשי לכזֵב, אלא אפשי ומה אעשה ואבי שבשמים גזר עלי; ואמנם הביא דברים כולם שמעיים: בשר בחלב, ולבישת שעטנז ועריות...".

 

בפן המעשי הכריע רמב"ם שצריך האדם שלא לפתח רגש המושך אל המצוָה במה שנוגע לסוג המצוות השמעי; והיפוכו של דבר בציוויים המשפטיים-חברתיים. אך פתרונו של הרמב"ם במישור חיי המעשה אינו קל לעיכול כלל ועיקר; כיצד ניתן להבין את הדרכתו הגורפת להיפרד מתחושות ורגשות המסייעות לקיום חובות שמעיות כאיסורי בשר וחלב ועריות? והלא מעט קודם לכן בחיבור זה עצמו[6] הוא מבאר בפירוט רב שלנפש מצב חולי וכנגדו מצב בריאות, ומבחין בזה בין שני מישורים: א. "הפעולות אשר הן טובות". ב. "תכונות נפשיות"[7]. והוא כותב שאחת התכונות המשקפת מצב חולי היא "רוב התאוה": " ואיסור המאכלות האסורות, והאזהרה מן הקדשה, וחיוב כתובה וקדושין, ועם כל זה לא תהיה מותרת תמיד אלא תיאסר בעיתות הנידה והלידה... - הנה זה כולו חייבו ה' כדי שנתרחק מן הקצה מרחק רב... ובזאת הבחינה בחן רוב המצוות, ותמצאן כולן מרגילות כוחות הנפש...[8]". דעת הרמב"ם היא שגובה גלי היצרים והריגושים שבנפש, המישור השני שציינו, נמדד באמת-מידותיה של תורה. היא דורשת מינון פסיכופיסי מסוים להמיית התאוות והרצונות לסוגיהן, מינון נכון על פי דרך האמצע, וקיום מצוותיה המגוונות פועֵל לעיצוב נפש בריאה. מה אם כן פשר המילים "צריך להניח נפשו על אהבתם" – ולא זו בלבד, אלא צריך ולא רק מותר[9]! הלא אדרבה, לא טוב הדבר להניח נפשו על אהבתם של בשר וחלב וכן של העריות שנאסרו, מאחר שוויתור זה נוגד את הדרישה לגיבוש נפש מאוזנת ובריאה! ושפתיו ברור מיללו[10]: "חולי הגוף טועמים המר - מתוק, ומתוק - מר... כך בני אדם שנפשותיהם חולות מתאווים ואוהבים הדעות )=המידות) הרעות, ושונאים הדרך הטובה... והיא כבדה עליהם למאוד לפי חוליָם.."!?

והנה, מתבקש לכאורה ההסבר, שהעבירות שמונֶה הרמב"ם כאן כולן עבירות שבין אדם לחברו: שפיכות דמים, גנבה, גזל, הונאה, זלזול בהורים, הזק למי שלא הרע לך, כזב וכו'. באלֶה מציאותה של נטיית לב, ואפילו ב'כזית' ובכלשהו, פוגם את הנפש, שכן דחיפה זו רעה מפאת תוכנה המהותי[11]. ומנגד, דחפים[12] מסוגם של אכילה, מיניות, פחדנות, קמצנות, קהוּת ודומיהם (שצויינו ברשימת הרמב"ם בראש הפרק הרביעי) יש להם לגיטימציה כמרכיבים בריאים וראויים של הנפש – ובלבד שלא יעלו ולא יפחתו משיעור מסוים ומוגדר. לפי זה הניסוח "להניח נפשו על אהבתם" מציין שלא למחוק לחלוטין את הרגש התאווני.

מן הצד העיוני גרידא אלו דברי טעם ודעת, וכדלקמן; דא עקא שהתנסחותו המפורשת 'אלמלא התורה לא היו רעות כלל... ולא ישים מונעו מהם אלא התורה' ממאנים מן הצד הטקסטואלי לפירוש הזה. רמב"ם מדגיש שצריך שצַו התורה בלבד הוא שימנע את האדם מלחטוא, ללא תרומה מסייעת מכוחות הנפש; אבל נפש מעוצבת כפי דרך השיווּי נוטה שלא להימשך יתר על המידה למאכלים, עריות, קמצנות וכדומה, והמניעה הריהי אפוא מבפנים מתוככי הנפש, לא רק מחמת צו התורה הבא מבחוץ ממעל לאדם[13]!

על כן נראה שהרמב"ם מכווין לענין שונה. ונבאר זאת: אף לאחר שצם יום תמים - נאסר על האדם להשיב את רוחו בבשר עם חלב, למרות שברגע הנתון הזה אינו מבקש כי אם לקיים נפשו, וכלל לא לספק את תאוותו; יש לו להסתפק בבשר או בחלב, אך לא לאכול את שניהם יחדיו. מצד שני, מי שתאווה נפרזה תקפתהו - רשאי לספק תאוותו בכל מאכל כשר שהוא. הווי אומר: איסור בשר וחלב ודומיו פונים אל מניעת התאווה רק בעקיפין, לא באורח ישיר.

או כלך לך לדרך זו: רגשותיו וחושיו של אדם אמורים להתגבש כפי קו האמצע. קיימת קבוצת מצוות שמטרתה לעצב נפש מאוזנת שכזו, כלומר המגמה המשותפת לאברי הקבוצה היא מושכלת ומנומקת. מה שאין כן בדוננו אבר אבר מהקבוצה בפני עצמו - כבשר וחלב, חלק מאיסורי עריות, שעיר המשתלח, שעטנז; האבר הבודד, המצווה האחת, אינם מנומקים, ויכול וצריך איש ישראל לומר אפשי ואפשי לאכול בשר עם חלב, אפשי ואפשי להינשא לדודתי, ומה אעשה ובוראי גזר עלי. מדוע? מפני שאיזונה של התאווה יכול היה להיות מושג על ידי איסור אחר, כגון שלא לאכול בשר באורז או לא לשאת בת אחות וכד'. אומות העולם מונים את ישראל ומלגלגים על הציוויים הללו, שבראִיה מקומית מעוררים תימהון וגיחוך. מעתה, האמירה 'אפשי ואפשי' מוסבת לא לעצם המשטר האלוקי המוטל על תאוות האכילה - כי אם לאמצעי המסוים שקבע הבורא, אמצעי זה ולא אמצעי אפשרי אחר; ולפיכך נזקק האדם להפעיל את הכוח המושל שבנפשו שימנענו מהמעשה האסור[14]. לא כן במצוות שטעמן מוסכם על הכל, כזלזול בהורים, שפיכות דמים וגזל, בהן כל מעשה ומעשה איסורו מנומק לגופו, ולא רק כאבר אחד מתוך קבוצת איסורים מנומקת. שהרי איש לא יעלה בדעתו דין חילופי, כגון שמותר יהיה לגזול בתנאי שהגזלן יחון עניים בצדקה בסכום כפול מהגזילה אשר גזל. הרי הזולת נפגע מהתנהגות בלתי הוגנת כלפיו, והתנהגות חד פעמית בכלל זה. ועוד, שהמטרה אינה תיקון מידות האדם לבד, אלא תיקון העולם גם כן[15].

העולה בביאור הרמב"ם: צערו של אדם מפאת איסור שמעי המוטל עליו הוא תחושה כשֵרה, ואפילו מהווה מצוָה (כפי שיבורר להלן); לעומת זאת היזק לחברו וגרימת כאב לבני החברה הם מעשים כה מגונים, שיש לקבוע שמאבק פנים רגשִי טרם הימנעות מעשייתם אכן מעיד על פגימה בנפש, שכן צריכה הנפש המעולה לנטות בקלות אל הפעולה הטובה, ולברוח בטבעיות מן המעשה הרע. עד הנה להבנת הדרכתו של רמב"ם באופן כללי[16].

 

הסברת המצוָה והרגשת המצוָה

להבהרה יתרה בדברי רמב"ם אלו, ועל רקע היקפה של שיטתו, אבקש להציע מעט מנושא הנושק לנידון דידן, אף שהוא מהווה סוגיא רחבה לעצמו.

ענין אחד הוא סוגיית הסבּרת מצוות התורה ומציאת טעם הגיוני להן, וענין אחר היא השאֵלה האם על האדם להיות בעל נפש נוטָה כלפי מעשה המצוָה. הענין הראשון מקומו במישור האינטלקטואלי-מחשבתי, לאמור: הצדקה לעצם המצוָה; השני במישור הנפשי-תחושתי, הדרכת האדם לקיים חוב מחובות הלבבות כנלווה למעשה המצוָה החיצון.

במורה הנבוכים[17] קובע רמב"ם: "כל המצוות כולן יש להם טעם, ובגלל תועלת מסויימת ציוה בהן. מה שהן כולן יש להם טעם, ואין אנו יודעים טעמי מקצתן ולא נדע אופן החכמה בהן - זו היא שִיטתנו כולנו ההמונים והיחידים... ואלה הנקראים חוקים, כגון השעטנז ובשר בחלב". מוטל על האדם להפגין כבוד והכנעה לכל המצוות בשווה, וכמ"ש בסוף הלכות מעילה[18]: "דבר שלא ימצא לו טעם ולא ידע לו עילה אל יהי קל בעיניו... ולא תהא מחשבתו בו כמחשבתו בשאר דברי החול"[19]. כל זה נסוב למישור האינטלקטואלי-הַצְדקתי. לעומת זה, הפרק השישי משמונה פרקים מוקדש לתיאור הלכי הרוח הנדרשים מאדם כמלווים את מעשה המצוות המשפטיות-חברתיות, כלומר שצריך שתשרה אליהן גישה חיובית בנשמתו של מְקיים המצוָה. לא די בהזדהות כללית עם מצוות ה' שטעמן גלוי לכל, אף לא די בעמדה אוהדת כלפי מצוה מסוימת, אלא ביותר מכך: צריך שתהא לאדם נטייה מתמדת המושכת אותו למצוות המשפטיות, בבחינת אבר מאברי נפשו. והיפוכו של דבר בַּיחס הראוי לאיסורים ה'חוקיים' שסיבתם אינה ידועה לנו, או ידועה פחות – כלפיהם צריך שיהא האדם נעדר נטייה כזו.

נקל לטעוֹת; מצוות שטעמן מוצדק בפי כל (כאיסור שפיכות דמים, היזק למי שלא הרע לך וכדומה) משתלבת לגביהן בנקל הדרישה שהנפש המעולה תחוש נטיה וכמיהה אליהן. ואולם אין זהוּת מושגית בין הצדקה הגיונית לְמצוָה, למציאותו של רגש טבעי המושך לקיום המצוָה. הווי אומר, שתי קטגוריות בפנינו: ציווי תורתי שההיגיון שמאחוריו אינו מוטל בספק מתבצע בפועל ע"י האדם בנפש חפצה, אבל מכאן ועד הטענה שהתורה רוצה שתהיה באדם נטייה ספציפית, רכיב טבעי של האישיות, התואמת לצו השכל – יש מרחק, וביסודם אלו הם נושאים נפרדים. יתרה מזו: אין בעצם מניעה הגיונית עקרונית שדווקא ביחס למצוות שטעמן אינו כה גלוי, תבקש התורה לפתח רגש המושך לקיום המצוָה.

סוף דבר במה שנוגע למעשה: כלפי כל תרי"ג המצוות צריך אדם לומר בהיבט האינטלקטואלי-הגיוני: "אי אפשי לעבור על התורה, חוקיה ומשפטיה, מפני שהקב"ה לא ציווה דבר לבטלה ולהבל"[20]. לעומת זה בהיבט הרגשי-תחושתי מדריכה התורה את האדם לפצל את עמדתו: באשר לגזל, שפיכות דמים, זלזול הורים ו'משפטים' כיוצא בהם, עליו לעצב נפש הנוטה דרך קבע אל המעשה הטוב, ולאמור "אי אפשי להרע למי שלא הזיק לי"; אך בעומדו מול איסור בשר וחלב וחוקים דומים, יאמר "אפשי ואפשי לאכול, ואיני חש נטייה מיוחדת הנוגדת למעשה פלוני האסור, אבל אבי שבשמים גזר עלי".

 

בין רגש הזולתנוּת להכרה המוסרית

משנבררה חלוקה זו, חופשיים אנו לפנות למשוכה עיונית נוספת הנוגעת למצוות המשפטיות לבדן, והיא מקור מועַד למבוכה. יסודות מנטאליים שונים עשויים לעמוד מאחורי התנהגות נאה כלפי הזולת והחברה בכלל. האחד: הלך נפש טבוע, לראות ולרצות בטובו של כל חי וכל אדם ולבל יסבלו. לעיתים מדובר במין ממיני הרחמנות. דחיפה זו נכנה 'רגש הזולתנוּת'. השני: הכרה רציונלית טבעית שאסור לפגוע בזולת, ויש לראותו מתוך מבטו שלו ולא רק מבחינת צרכי שלי. הכרה זו נכנה 'הכרה מוסרית'.

מצוייד בהבחנה זו אשוב לפרק השישי משמונה פרקים. כלפי "הדברים המפורסמים אצל בני האדם כולם שהם רעות" אומר רמב"ם: "הנפש אשר תתאוה לדבר מהם ותשתוקק אליו היא נפש חסרה, כי הנפש המעולה לא תתאוה לדבר מאלה הרעות כלל". הרמב"ם דורש מאיש המעלה שתהא נטייה קבועה בנפשו, פירוש שצריך שתמָצא מידה של 'זולתנות' בדמו של האיש המעולה. לא את ההכרה המוסרית דורש הרמב"ם כאן, שהרי 'הכרה מוסרית' הנָה רעיון והיגיון - היא אינה מרכיב של האישיות עצמה; היא תוכן השרוי בתוך אישיותו ולא תכונה המהווה חלק מעצם האישיות. אם נמשיל את האישיות לקערה, הכרוֹת רעיוניות הן תכולת הקערה, ואילו התכונות הן גופה - תחתיתה ודפנותיה. על כורחנו, הכרה רציונלית, תפיסה, שכילה, דעה – כל שממינם של הללו אינו מספק את הדרישה הפילוסופית לטיפוס מעולֶה הנוטה בטבעו אל המעשה טוב ודוחה את המעשה הרע[21].

לפיכך לענ"ד המישור ההצדקתי, כלומר תפקידו וערכו של השכנוע העצמי ההגיוני של אדם שאסור לו להזיק לחברו (=ההכרה המוסרית), אינו כלול כלל בפרקנו[22], בניגוד למה שמקובל לפרש. השוואה מבדילה עם מה שכתב רמב"ם בהלכות מלכים (ח, יא) בשבע מצוות בן נח, "ואם עשאן מפני הכרע הדעת אינו מחסידי אומות העולם אלא מחכמיהם", תלמדנו ששם אכן מדובר באופי ההכרה המוסרית רציונלית, במקור התוקף-השכנוע של האיסורים המשפטיים; ולא כן בפרקנו. לא ייפלא מעתה, שבפרק הרביעי המַטרים את פרקנו כורך רמב"ם את הנטיות שבין אדם לעצמו (כהסתפקות, תאווה, בדיחוּת) עם נטיות שבין אדם לחברו (קנאה, כעס, נקמה) כמצבי נפש מסוג אחד; הווי אומר בנטיות אישיוּת עסקינן, לא בהשקפות ונימוקיהן.

 

דברי סיום

לסיום נצביע על ענין האומר דרשני, הוא קביעת רמב"ם "עד שאמרו שכּל מה שיהיה האדם יותר טוב ויותר שלם – יהיו תשוקתו לעברות וצערו בהנחתן יותר חזקים. והביאו בזה מעשיות ואמרו 'כל הגדול מחברו יצרו גדול הימנו'...". מאמר חכמינו 'כל הגדול מחברו' מתפרש בדרך כלל כמסמן אירוע המתרחש בנפשו של הצדיק, ללא השתתפות מצד הכרתו ורצונו. אך לשיטת רמב"ם כפי שתוארה, חכמינו לכאורה מטילים בזה חובה על האדם הגדול להעצמת יצרו[23].

 

* * *

 

"במהותה אין ייעודה של הישיבה להנחיל לתלמידים ידיעות, אלא לעצב את אישיותם" כתב פרופ' מרדכי ברויאר ז"ל במאמרו הידוע 'בין סמינר לישיבה'[24]. הדברים נסובים לידיעת סוגיא הלכתית, ק"ו בהחלתם לענייני אמונה והלכות דעות. קודם לו התבטא זקנו רש"ר הירש באגרותיו שעיסוק בכתבי הקודש והיהדות צריך שיהיה במגמה ללמוד וללמד לשמור ולעשות. זה הנתיב בו מוסיף והולך מאמרנו, ועליו ועל שמסוגו דומה ששפתי המייסד והעורך הנכבד ז"ל של כתב עת זה ידובבו אמן.

 

 

[[[הפטרת שבת הגדול

"ובחנוני נא בזאת". והרי "לא תנסון את ה'"?!

יש הבדל בין בחינה לנסיון: הבוחן יודע את התשובה ובטוח באמיתותה, המנסה אינו בטוח!

                                                (מדבריו של פרופ' מרדכי ברויאר ז"ל)

 



[1] מרוב השימוש באימרות מפרק זה לא תהיה הפתעה בכך שנתלו בו גם השקפות שלא עלו על לב מחברם. להכרח הקיצור נמָנע מהצגת דוגמאות לכאן ולכאן, והן מוּכרות ללומדים.

[2] שמונה פרקים פ"ו, על פי מהדורת הרב יצחק שילת.

[3] יומא סז, ב.

[4] בתרגום הרב קאפח: 'להשאיר את עצמו חושק להן'.

[5] ספרי ויקרא כ, כו.

[6] פ"ג ופ"ד משמונה פרקים (והשווה משנה תורה הל' דעות פרקים א-ג).

[7] שם עמ' רלד.

[8] שם עמ' רלט. עם שרמב"ם נוקט שם שהתורה נטתה מעט מן המיצוע לצד הזהירות, לא נפחת מאומה מטענתנו, שכן בעיקרם של דברים מטרת התורה לגבש דמות בריאה באשר ליצרי עריות, אכילה, ממון וכעס, עיי"ש.

[9] גם מילותיו "הם (חז"ל) ציווּ שיהיה האדם מושל בנפשו".

[10] הל' דעות ב, א. ראה שם א, א וכן פרק ג כולו העוסקים בתאוות אכילה ועריות.

[11] ראה את המפורט להלן בהע' 16.

[12] לא ראיתי צורך ענייני להדגיש את השוני בין צרכים גופניים - לנטיות פסיכולוגיות 'רוחניות' כאהבת הממון.

[13] ועוד: סדרת המצוות המכוונת לריסון היצרים היא אחת מי"ד קבוצות המצוות, לגביהן אומר רמב"ם (במו"נ ח"ג פכ"ו) "ואודיעך טעם כל קבוצה מהן ואגלה תועלתן אשר אין בה לא פקפוק ולא דחיה". אי אפשר אפוא לכנות נתינת דרור ליצרים הנהגה 'שאלמלא התורה לא היו אלה רעות כלל'.

[14] איסורי עריות כאשת אח או אשת אחי האב לאחר מותם, או נידה בטרם טבילה, או פנויה, ודומיהם, הם אמצעים 'חוקתיים' לריסון הדחף המיני, כאיסור בשר בחלב לתאוות החיך. כלומר, שכלנו אינו מזהה נימוק מכריע לבחירת האמצעי המסוים הזה ע"י רבונו של עולם. אבל ישנם איסורי עריות 'משפטיים' שהשכל האלמנטרי מחייבם, כאמו, אחותו, אשת איש, ועוד. חלוקה זו אימצתי לי מביאור הרב יצחק שילת (מהדורתו עמ' שג).

[15] מצוות שבין אדם לחברו נועדו בהחלט לתקן גם את המידות. לכן הרמב"ם מציין כדוגמא את המצוות לא תקום ולא תטור, עזוב תעזב, הקם תקים, שבהם יחלש כח הקנאה והכעס, וכבד את אביך כדי שתסור תכונת העַזוּת (שם פרק ד עמ' רלט).

[16] הפעולות שציין הרמב"ם, כמו הזק למי שלא הרע וגמול רע למיטיב, הן מקרי קצֶה של 'משפטים', ביטוי לכיעור נפשי עמוק. האם מפירושו לדברי חכמינו, המגנה גינוי טוטאלי את הנפש המתאווה להן, ניתן להסיק שלסברתו קיימים באדם השכיח דחפי הרס ויצרי מות עצמאיים ראשוניים (אוניברסליים - לפי האסכולה הפרוידיאנית) וכלפיהם מכוונים דבריו? לא, אין עילה להבינו כך, שהרי לא מעטים בעולם המחקרי והטיפולי בתקופה החדשה (כמו אריך פרום וקרל רוג'רס) שוללים זאת, כל שכן על רקע האטמוספרה הרוחנית בימיו של הרמב"ם. נראה שלדעתו שפיכות דמים, גזל וכו' מתבצעים כתוצאת אהבת ממון, קנאה, כעס, תאוות חומריות שונות, הרגשת קיפוח, אי מימוש עצמי, סבל ועוד- ולא מכוח דחף ישיר להזיק (ברוח אִמרת ריש לקיש 'ארי דורס ואוכל, זאב טורף ואוכל, אתה מה הנאה יש לך?' ערכין טו, א). והתנסחותו של הרמב"ם לגבי הרעות המפורסמות "שמי שלא יתאוה להן יותר טוב ממי שיתאוה להן" תתבאר אפוא כך: על האדם להשריש בנפשו רגשות צדק וזולתנוּת ואת גנותן של הפעולות הרעות כה בחזקה, עד שפגיעה בוטה בזולת לא תוכל לצאת לפועל - מפני נצחון טבוע וידוע מראש של הרגשות החיוביים על תאוות כחמדת ממון, צורך בקבלת הכבוד, מיניות גואה, ודומיהן; ניצחון ללא מאבק. הרעות המפורסמות לגנאי הן הן העבירות שבני אדם כושלים בהן מחמת הגורמים והתאוות הצדדיות שציינו. (אמת, ניתן להעלות השערה בכוונת רמב"ם כאן, שמקצת בני אדם לוקים בדחפים עצמאיים מסוג הרעות המפורסמות, כנרמז לגבי בעל לה"ר לעיל, והתורה והפילוסופיה דורשות את ביטולם המוחלט של דחפים שליליים הללו. לביאור זה אין ביסוס הכרחי, ועכ"פ אין בו בכדי למצות את רוחב הנושא. נותר למשל לעיין בנקודה הבאה: המעשים הבוטים שציין רמב"ם, כמו הזק למי שלא הרע וגמול רע למיטיב, אינם בדווקא, וניתן להוסיף לרשימה הזק למי שאכן הרַע לך וכיו"ב, שהיא אמנם פעולה חסרה בלתי עדינה - אך קשה לכנות את המתאווה לה בעל כיעור נפשי עמוק. כיוצא בזה, התחמקות בשב ואל תעשה ממצוות כמו לסייע לחברינו בצרתם ובצרכיהם, היא התנהגות שההימשכות הרגשית כלפיה אמנם מגונה, אך מגונה פחות מפגיעה בזולת בקום ועשה. כך שנותר לעיין אליבא דרמב"ם, האם בתווך שבין חוקים למשפטים קיים רצף רגשי מדורג הנדרש מהאדם: דחייה נפשית חזקה ממעשה פלוני, ודחייה מתונה ממעשה אלמוני שנימוקו חלש יותר. ובניסוח שונה: במעשים מגונים שאינם מפורסמים אצל כולם שהם רעים, האם כלפיהם מותר שיתרחש בלבו של אדם מאבק זוטא, ולוּ אף מאבק אבוד בטרם ניצחונה של המידה הטובה?)

[17] ח"ג פכ"ו.

[18] פרק ח הלכה ח.

[19] היות ובשיטת הרמב"ם אנו עומדים, צריך לסייג, שכן הוא סבור שלפרטי המצוות (כמו מספר הכבשים הקרבים בקרבן פלוני) יתכן שאין טעם ספציפי, מלבד ההכרח המקיף לקבוע גבול מסוים למעשה המצוה (מו"נ ח"ג פכ"ו). אם כן, אפילו לפי מ"ש במו"נ, פרטי המצוות אינם נעדרי טעם. כמו כן, טעמים שהעלה הרמב"ם (שם פמ"ח) לאיסור בשר בחלב ושאר מצוות פרטיות, אין הוא רואה בהם נימוקים מכריעים, וכמו שנרמז בדבריו הנ"ל בהערה 13.

[20] הרב יצחק שילת (שם עמ' שב) מבחין בלשון רמב"ם בין המינוח 'מצוות טבעיות' המתייחס לחיובים המשפטיים בלבד, לבין המונח 'מצוות שכליות' היאה למצוות התורה כולן, מפני שניתנות להנמקה הגיונית.

[21] פעמִים אותו רגש זולתנוּת מוטבע באישיות כתולדה מההכרה המוסרית, ובמקרים אחרים הזולתנות היא נטיה ראשונית בלתי מנומקת שעל גבה וכתוצאתה עולה ההכרה המוסרית. פעמִים אין כל זיקת השפעה ביניהם. בתפיסה ובחוויה העממית ישנו עירוב גדול בין ההכרה המוסרית ורגש הזולתנות. סוגיה אתית ופסיכולוגית זו נדונה בספרות העולמית והיהודית. קיימת דעה, שבאדם משיכה ראשונית (ולוּ מעטה) לראות באושר זולתו ללא כל אינטרס, משמע 'זולתנות' צרופה המנותקת גם כן מנימוקים כל שהם (עי' מ"ש הרב פנחס אליהו הורוויץ בספר הברית ח"ב מאמר אהבת רעים פרק ד). מידת הרחמים המזוקקת מתפרשת כנטייה ראשונית, וכאשר אינה בטהרתה יסודה ברצון לחמוק מסבלך אתה, סבל שכבר קיים או שקיים חשש שיבוא. הקיצור: במילים "הדברים המפורסמים אצל בני האדם כולם שהם רעות" מבאר הרמב"ם שמעשים כגזל ודומיו מחריבים אפשרות קיומה של החברה הרוצָה בחיים; מכאן פרסומם הגדול כ'רעוֹת', ולפיכך לכו"ע יש לגבש בנפש נטייה כנגדם. ואכמ"ל.

[22] רמַז לכך, בקצרה כדרכו, פרופ' יצחק טברסקי במבוא למשנה תורה לרמב"ם עמ' 339 הערה 237.

[23] הסברת גישתו בזה תתפוס מקום מרכזי במאמר המשך, שיודפס בע"ה בעתיד הקרוב.

[24] 'המעין' תמוז תשנ"ה [לה, ד] עמ' 14 ואילך.