המעין

מכתבים מאדמו"רים מפורסמים שנמצאו בספר ישן / הרב זלמן נחמיה גולדברג זצ"ל

הורדת קובץ PDF

הרב זלמן נחמיה גולדברג זצ"ל

מכתבים מאדמו"רים מפורסמים שנמצאו בספר ישן*

ב"ה יום א' כ"ז תמוז תשנ"ט

כבוד הרב... שליט"א.

קיבלתי מכתבו, ומבין ריסי המכתב ניכר שהכותב תלמיד חכם וירא שמים מרבים.

ובו שאלת חכם, [מה הדין] בקיבל [ספרים] מאדם שנפטר אביו וחילק הבן את ספריו, ומצא בהם מכתבים מאדמו"רים מפורסמים עוד מלפני השואה.

[א] והבנתי ששאלתו אם מותר לפרסם אותם ברבים.

לענ"ד פשוט שאם המכתבים מכילים דברי תורה ומוסר אין ספק שמותר ואף מצוה שיהיו דבריהם נשמעים ושפתותיהם דובבות בקבר[1], זולת אם יש עניינים אישיים - בזה נראה שאף שיש חדר"ג שלא לקרוא מכתבו של אחר[2], נראה שטעם הדבר שאין אדם רוצה שיתגלה סודו במסחר או בעניינים אחרים[3], והרי הדין שהאומר לחברו איזה דבר הרי הוא בבל יאמר ואסור לו לגלות[4], ועי' ב[חו"מ] סי' כ"ח[5] במי שקיבל בסוד וכעת צריך להעיד איך לנהוג. אבל לפרסם כעת דברים מלפני הרבה שנים מסתבר שלא יכול לצאת הפסד מזה, ולכן [נראה] שגם זה מותר, זולת אם [אין] בדבר שום תועלת.

[ב] אבל אם השאלה אם הבן רוצה את המכתבים, שיתכן ששווים הרבה.

בזה יש לדון שאף שנתן הבן את הספר במתנה מכל מקום את המכתבים שבו לא נתן. ואם כן הדבר אין מקום לכתוב [מה הדין], שזו שאלה של שני צדדים, וצריכים שניהם לקבל רב לדיין ויטענו שניהם את טענותיהם[6].

אכן נראה שאם אבי-הבן הנפטר קיבל את הספרים ממישהו אחר ואין ידוע כעת מיהו, בזה הדין שהמקבל עצמו לא זכה כיון שהוא בחצר שאינו עומד להימצא, ודבר זה נמצא בשו"ע בקונה בדיל ונמצא בו זהב בהלכות אבידה ומציאה[7].

ותודה להרב אריה קורן שמסר לי מכתבו[8].

ואחתום בברכה.

זלמן נחמיה גולדברג

 

* צילום כתה"י של המכתב נמסר לנו ע"י השואל מקבל המכתב שביקש לשמור על עילום שמו, ושכמ"ה. מערכת 'המעין' הוסיפה כותרת ופיסוק וקיטוע ומקורות בסיסיים וכמה תיקוני לשון קלים.

[1] בכורות לא, ב.

[2] באר הגולה בגיליון השו"ע יו"ד סוף סי' שלד.

[3] עי' ערוה"ש יו"ד שם ס"ק כא.

[4] יומא ד, ב.

[5] בנושאי הכלים על השו"ע בתחילת הסימן.

[6] שו"ע חו"מ סי' יז סע' ה.

[7] שו"ע חו"מ סי' רלב סע' יח ברמ"א.

[8] הרב יצחק אריה קורן זצ"ל (תשי"א-תשע"ה) למד שנים רבות בישיבת מרכז הרב, ממייסדי ת"ת מורשה. גר בבית אל, והיה מקורב מאוד לרבנו הגרז"נ גולדברג זצ"ל.