המעין

'ונתתי לכם לב חדש'./ העורך

הורדת קובץ PDF

'ונתתי לכם לב חדש'...

הפטרת פרשת כי תשא מסתיימת בזעקתו של אליהו הנביא, 'איש אשר קינא לשם הא-ל', הכוללת טענה וטרוניה כלפי שמיא: 'ואתה הסיבותָ את ליבם אחורנית'! אין לימוד זכות גדול מזה על עם ישראל, שהקב"ה כביכול 'אשם' בהידרדרותו, בנטייתו אחר הבעל, עד שרק אש שיורדת מהשמים גורמת לעם, זמנית, להפסיק לפסוח על שני הסעיפים. בשבת שאחריה קראנו את הפטרת פרשת פרה, ושם מבשר לנו הנביא יחזקאל שהקב"ה כביכול קיבל את טענת-בקשת אליהו, ובמקום להסב את לב העם אחורנית – הוא יתן להם לב חדש כדי לעבוד את ה' באהבה וביראה. נראה שבדורנו המיוחד אנו רואים במקביל את שני המהלכים האלו – לפעמים אנו תמהים על הניסיונות הרבים שבהם הקב"ה מנסה את הדור הצעיר, ומה יעשה הבן ולא יחטא – ולפעמים אנו מתפעלים מרוח הטהרה שיורדת מן השמים על רבים וטובים שמתקרבים אל ה' מעל ומעבר למה שניתן היה לחלום. ואלו ואלו דברי אלוקים חיים, ואלו ואלו מעשי אלוקים חיים, ולנו לא נותר אלא לפעול עם א-ל בלב חם ובראש גדול לקראת הגאולה השלמה העומדת אחר כותלנו ואף מציצה כבר מן החרכים.

גיליון חודש האביב הזה קצת 'כבד' מהמקובל בגיליונות 'המעין', גם בתוכנו וגם באורכו. הרב דביר, מרבני אלון מורה וארגון 'כושרות', מציג לנו את סדרי העדיפויות הנכונים בסידור ותכנון סיפור ההגדה בליל הסדר, פרופ' אומן מירושלים והרב שריקי מבית אל דנים שוב, בהרחבה ובעמקות, בשיטות הראשונים בחלוקת העיזבון של שלוש הנשים והמסתעף, הרב בק מישיבת ההסדר בראשון לציון מציג לנו נקודות מבט חדשות בענייני הברכה על מיני מזונות שנראה היה שכבר אין מה לחדש בה, פרופ' עמר מתאר לנו בשלמות, כדרכו, את ההלכה והמעשה וההיסטוריה של סירוס בעלי חיים לצורך האדם – בימינו מדובר בעיקר בבעיית חיות המחמד שמתרבות מעבר לסביר, הרב רייכמן, לשעבר רב צבאי בכיר והיום חקלאי תושב נוף אילון, מתווכח עם הרב בן מאיר האם אכן סמך החזו"א בשעת הדחק על 'היתר המכירה' נגדו נאבק כל ימיו, הרב ד"ר איתמר ורהפטיג מציג מקורות נוספים לגישת הרב קוק לגבי השאלה מה זה עשה ה' לנו שעבריינים מובילים את ראשית צמיחת גאולתנו, הרב רדמן, רב קהילה בשוהם וראש כולל בפתח תקוה, סוקר בהרחבה את הספר המפורסם 'דרכי טהרה' של הראשל"צ הרב אליהו זצ"ל, הרב כץ, איש מבוא חורון ומרבני מכון פועה, מבקר את ספרם החדש של הרבנים סתיו בענייני הלכות משפחה, ואני הקטן חותם את הגיליון עם סקירת ספרים ארוכה מהרגיל. גיליון מלא וגדוש ומעט כבד, כבר אמרנו...

ועוד חידוש: לאחר בירורים ודיונים הוחלט לצרף למערכת 'המעין' ארבעה: הרב מיכאל ימר, הרב בועז מרדכי, יהודה פרוידיגר ופרופ' זהר עמר. בהצלחה לכולנו.

פסח כשר ושמח ובשורות טובות לכלל ולפרט, הק' יואל קטן