המעין

"בקרוביי אקדש" / העורך

הורדת קובץ PDF

"בקרוביי אקדש"

"אחרי מות" וגו'. דיבר ה' למשה דרך מיתתן [של נדב ואביהו] שהייתה על זה הדרך – "בקרבתם לפני ה'", פירוש שנתקרבו לפני אור העליון בחיבת הקודש ובזה מתו, והוא סוד הנשיקה שבה מתים הצדיקים. והנה הם שווים למיתת כל הצדיקים, אלא שההפרש הוא שהצדיקים הנשיקה מתקרבת להם - ואילו הם נתקרבו לה, והוא אומרו "בקרבתם לפני ה'". ובאומרו "וימותו", בתוספות וא"ו, רמז הכתוב הפלאת חיבת הצדיקים, שהגם שהיו מרגישים במיתתם לא נמנעו מקְרוב [אל ה'] לדביקות נעימות עריבות ידידות חביבות חשיקות מתיקות, עד כלות נפשותם מהם...

(אור החיים ויקרא טז, א)

ימים קשים עוברים על עם ישראל, ימים שבהם אויבי ה' ושונאי עמו אומרים 'ערו ערו'. כמה וכמה צדיקים וקדושים נטלם ה' מאתנו וקרבם אליו בימים אלו, ואנחנו נותרים דוממים וחסרים. בחוה"מ סוכות נרצחו בשומרון הרב איתם ורעייתו נעמה הנקין ה' יקום דמם, כשהם מותירים ילדים והורים, קרובים וידידים, כואבים ואבלים, ועמם כל בית ישראל. למרות שנותיו הקצרות הגיע הרב איתם בתורתו ובחוכמתו לרמות שקשה להגיע אליהן גם במשך שנים ארוכות של לימוד תורה ומחקר תורני, והותיר אחריו חלל גדול שספק אם יוכל להימלא. חלק מתורתו וחוכמתו נגלה לרבים על גבי דפי 'המעין', מאז מאמרו הראשון שפורסם כאן בשנת תשס"ט בהיותו אברך צעיר שרוח זקנים נוחה הימנו. עתה מסר לי אביו הרה"ג ר' יהודה הרצל הנקין שליט"א, בעל שו"ת 'בני בנים' ושא"ס, מאמר תורני-למדני שנלקח ממחשבו המיותם של הרב איתם, המלא וגדוש חומרים שאסף והכין וערך בנושאים השונים בהם עסק, מאמר שרק מלאכת עריכה מעטה נצרכה כדי להשלימו. אני מודה כאן מקרב לב לרב הנקין שליט"א ולכל משפחתו על מסירת המאמר הזה לפרסום ב'המעין', ועל הפרק בהנהגה אצילית ומכובדת כלפי שמים וכלפי הבריות שהם לימדו את כולנו בימים הנוראים האלו. ינחמם ה' עם כל אבלי ציון וירושלים בבניין שלם בקרוב, ויזכו לרוב נחת מכל יוצאי חלציהם, ובתוכם ילדיהם של הקדושים זצ"ל.

ידידו הקרוב של איתם ז"ל, הרב שמריה גרשוני שיח', מצרף כאן לזכר החברותא הנאמן שלו דברי פרידה מרגשים, וכן מאמר בשאלה פרשנית-הלכתית-היסטורית מעניינת בסגנון מחקריהם המשותפים. גם החוקר הירושלמי הרב יחיאל גולדהבר כתב דברי פרידה לזכר הרב הנקין הי"ד, והוא מתאר בו ידידות בת שנתיים שנקטעה באיבה, ידידות שהחלה בהתפעלותו של החוקר הוותיק שיח' מאחד המאמרים שכתב איתם ז"ל ב'המעין'...

עוד בגיליון זה – מאמר על עומק משמעות ימי החנוכה על פי דעת הרמב"ם מאת הרב מתניה אריאל שליט"א, ראש הישיבה הקטנה 'דרך חיים' בקרית חינוך שעלבים; בירור בדעת 'הרב הנזיר' ר"ד כהן זצ"ל בהסבר מחלוקת בית הלל ובית שמאי לגבי קביעת תאריך ראש השנה לאילן; מחקר מעניין על המנהג התמוה וחסר-המקור שעל פיו הציבור מקדים את קורא המגילה בקריאה בקול של רשימת עשרת בני המן; בירור שיטת רש"ז אוירבך זצ"ל בגדר איסורי שבת במקרים שבהם התוצאה של המלאכה היא כיליונו של החומר בו נעשתה המלאכה; מאמר ובו השוואה והפרדה בין דיני תכלת לציצית ותכלת לבגדי כהונה; שאלה מעשית לגבי גדרי היציאה ידי חובת מצות שמו"ת ע"י לימוד באחד המפרשים של הפרשה במקום קריאת התרגום; ושני בירורים הלכתיים חדשניים ואקטואליים: האחד מברר מה דעת תורתנו הקדושה בעניין 'מתווה הגז' והדרך שראוי לנהוג בה בשימוש בנכסי הציבור, והשני עוסק בשאלת כשרותו של הבשר המלאכותי - שיתכן שייהפך לאחד מאבות המזון האנושי בעתיד הלא רחוק.

ולסיום - תגובות רבות נצטברו לדברים שהובאו בגיליונות האחרונים בענייני שמיטה ובנושאים אחרים, וכן סקירת ספרים חדשים כמנהגנו.

"הרחמן הוא יעשה לנו ניסים ונפלאות כמו שעשה לאבותינו בימים ההם בזמן הזה"!

 

 

 

לע"נ בוגר הישיבה

בן תורה, אהוב ואוהב

אבישי ימין ליברטי ז"ל

שנהרג בתאונת דרכים בח' באלול תשע"ה

תנצב"ה

ישיבת שעלבים