המעין

ברכה לכבוד הופעת הרב רוזינג בארץ הקודש / הרב אברהם יצחק הכהן קוק זצ"ל

הורדת קובץ PDF

הרב אברהם יצחק הכהן קוק זצ"ל

ברכה לכבוד הופעת הרב רוזינג בארץ הקודש

הרב אברהם אפרים רוזינג זצ"ל נולד בליטא בשנת תרל"ח למשפחת רבנים (אחד מאבות אבותיו היה רבי יששכר בער אחי הגר"א). למד בישיבת סלובודקה וב'קיבוץ' הידוע בווילנא בראשות רשכבה"ג ר' חיים עוזר זצ"ל, ואח"כ שימש כרב בכמה עיירות, ובסוף בעיירה שימבורג שבלטביה. עלה לארץ בשנת תרצ"ה וזמן קצר שימש כרבו של כפר מל"ל, ואח"כ היה מרבני ת"א. שנים מספר שימש כרב בדרום אפריקה, וכששב לארץ הסתופף לבקשת הרב יוסף שלמה כהנמן זצ"ל בישיבת פוניבז'. הרב רוזינג נפטר בשיבה טובה בראשית שנת תש"ל, זמן קצר לאחר פטירת ידידו הרב מפוניבז'. ספריו: ימי שנותי – זכרונות, ובו מתוארים בין השאר קשריו עם גדולי הדור; מטבע של אברהם; מעדני שולחן; ופרי איתן. ברשות נינו מיכאל ברשינסקי מחיפה נותר אוצר של מכתבים מגדולי ישראל אל הרב רוזינג זצ"ל; כאן מתפרסם מכתב ברכה שכתב לו הרב קוק זצ"ל כששמע על הגיעו ארצה. מר ברשינסקי גם טרח לפענח את המכתב, ועוד כמה הארות והבהרות הוסיף הרב אברהם זק"ש מירושלים, יישר כוחם.

 

אברהם יצחק הכהן קוק

הרב הראשי לארץ ישראל

האב"ד בעיה"ק ירושלם תובב"א

ב"ה יום ך"ה לחדש כסלו תרצ"ה

ברכת שלו' באה"ר לכ' ידידי הרב הגאון המובהק סוע"ה אוצר תוי"ר מו"ה[1] אברהם אפרים ראזינג שליט"א האבד"ק באבראוויטש ושימבורג יצ"ו, שלו' וברכה באהבת אומן.

ידידי היקר כ"ג שליט"א.

שמחני ידידי בהופעתו באה"ק, כי מאז[2] נודע לי גדולת ערכו כאחד הגדולים בכל מקצועות התורה, בהלכה ובאגדה, בחריפות ובבקיאות, ביושר השכל ובעומק הדעת, ועל כולם יראת ד' טהורה. גם ידעתי רב חילי' להשיב לבן של ישראל לאביהן שבשמים בכח הטפתו ונאומיו היפים והנהדרים, בדרשותיו היקרות המעוררות את הלבבות לכל טוב ונשגב. ומאד אשמח מקביעותו בארצנו הקדושה בע"ה, כי בטחתי כי לברכה יהי' לנו, ורבים מאחינו ינהרו אליו לאחוז על ידי השפעתו בעץ החיים בקדושת התורה והמצווה באחדות וחבור עם עבודתם לתחיית ארצנו ובניינה, בעת כזאת אשר הפליא השם יתברך חסדו עלינו להראות לנו התחלת ציץ ופרח לקוממיותינו ושיבת שבותינו אל נווה הקודש ארצנו הקדושה. ויהי ה' עם הדר"ג, וירום בכבוד קרנו, ורבים יהנו מאורו וזיוו.

ועינינו תחזינה בגאולה שלמה בקרוב בביאת גואל צדק ובשיבת בנים כולם אל איתן קדושת התורה והמצווה, למען יביא ד' על עם קדשו את כל הטוב והברכה על אדמת הקודש, ונדחי ישראל יכנס מארבע כנפות הארץ להיות לגוי אחד בארץ במרום הררי קודש.

כנה"י ונפש ידי"ע דוש"ת באה"ר[3],

הק' אברהם יצחק ה"ל[4]



[1] = סיני ועוקר הרים אוצר תורה ויראה מורנו הרב.

[2] = כבר לפני זמן רב.

[3] כנפשו היפה [או: היקרה] ונפש ידידו עוז דורש שלום תורתו באהבה רבה.

[4] = הנזכר לעיל [האות האחרונה היא בוודאות ל'. לא כתוב כאן 'ה"ק' = הכהן קוק].