המעין

עוד בעניין דברי אביגיל לדוד


בגיליון 206 של 'המעין' (עמ' 22 ואילך) דן הרב כנרתי בדברי אביגיל לדוד "וזכרת את אמתך" (שמ"א כה, לא), שמהם דרשו חז"ל (מגילה יד, ב) שאביגיל רמזה לדוד שאחרי מות נבל בעלה ישאנה הוא. והביא הרב כנרתי את התמיהה, כיצד יכלה אביגיל, כאשה נשואה, לרמוז לדוד שישאנה.
ויש להעיר על כך:

  1. בהע' 1 במאמרו הזכיר הרב כנרתי את דעת הרלב"ג, שדברי אביגיל נאמרו כנבואה. ראוי היה לציין שהדרשה הנ"ל הובאה בגמרא בהקשר זה של נבואה, שבתחילה הזכירה הגמרא שהיו שבע נביאות, ואודות אביגיל הביאה הגמרא הוכחה לכך שהיא נביאה מדבריה בהם רמזה לדוד שהוא עתיד להיכשל בחטא בת שבע; בהמשך לכך מביאה הגמרא את דברי אביגיל "וזכרת"..., ואומרת שכאן רמזה לנישואיה עם דוד.

    חשוב גם לומר, שעל הפסוק המובא שם בגמרא "והיתה נפש אדוני" וכו' אומר הספרי זוטא (במדבר כז, יב): "שכן אביגיל אומרת לדוד ברוח הקודש והיתה נפש אדוני" וכו', אם כן גם פסוק זה קשור לדעת הספרי להיותה של אביגיל נביאה (וכן פירש ה'שפת אמת' על אתר); ולכן מסתבר שגם בגמרא הנ"ל הדרשה שמיד אחרי אותו פסוק בסוגיא, שבה מוזכר הרמז של אביגיל לדוד על כך שיישאנה, קשורה להיותה של אביגיל נביאה. גם בחידושי אגדות למהרש"א על הסוגיה במגילה ביאר שכוונת הגמרא שלא רק בפסוק "והיתה נפש אדוני" הנ"ל אלא גם בפסוק "וזכרת" וכו' נמצאת נבואה של אביגיל שנבל בעלה ימות ודוד ישאנה.
     
  2. בראשית דברי הגמרא שם אודות נבואת אביגיל אומרת הגמרא שדוד תבע את אביגיל לדבר עבירה. וכבר תמה על כך הרדב"ז בתשובותיו (ח"ז סי' כט), וכתב שאביגיל לא הייתה נשואה לנבל אלא פילגשו; לפי זה אזלא לה גם התמיהה בעניין דברי אביגיל לדוד.
     
  3. בכל אופן - הרי מפורש בגמרא שם שדוד תבע באותה פגישה את אביגיל, ואביגיל בדבריה רצתה למנוע אותו מעשיית עבירה וגם הצליחה בכך; אם כן לא ייפלא כלל שכדי להציל את דוד מעבירה צירפה אביגיל טיעון נוסף (גם אם לא נקבל את חידושו של הרדב"ז שאביגיל לא הייתה נשואה ממש לנבל): למה לך לעבור עכשיו על איסור, הרי אם ימות נבל תוכל לשאת אותי בהיתר. ולפי זה אין שום תימה בכך שאביגיל הזכירה לדוד בהיותה נשואה לנבל את האפשרות שתינשא לו בעתיד.

ביקרא דאורייתא            
ישראל מרדכי פלס