המעין

עוד בענין שינוי זהות במקום פיקוח נפש

הורדת קובץ PDF

 

עוד בענין שינוי זהות במקום פיקוח נפש*

א. הרב יעקבסון שליט"א כתב בצדק שהגרמנים לא רצו להעביר את היהודים על דתם אלא להשמיד את ה'גזע' היהודי, והרי הם הרגו גם משומדים ואף את בני בניהם של משומדים, כאלו שלא ידעו כלל שהם יהודים. ואכן, זו הסיבה שהרבה רבנים ואף מגדולי האדמו"רים גילחו בזמן השואה, כשהשעה היתה צריכה לכך, את זקנם ואת פיאותיהם, ושמו בכיסם תעודות זהות 'אריות' עם שמות של גויים, ומעולם לא נשמע ערעור על מי שניצל בעקבות מעשים אלו.

ב. בהמשך דבריו כותב הרב יעקבסון ש"אמנם ודאי... היתר זה שהצענו לא חל ולא היה תקף... אם האדם נדרש לצורך הצלתו לשאת צלב... כאן בוודאי יהרג ולא יעבור". ואני תוהה על הוודאות הזו, ושואל: אם יהודי טובע בים ורואה קרש צף על פני המים, ומתברר לו שהקרש הזה הוא צלב, האם אסור לו להציל את עצמו בעזרת קרש זה (שאינו מתכווין להעבירו על דתו כמובן...), והוא חייב לטבוע בים?

ג. חובה קדושה מוטלת עלי לפרסם עובדה שהייתי עֵד לה. הרב הגאון רבי ברוך רבינוביץ' זצ"ל, חתנו וממלא מקומו של הקנאי המפורסם האדמו"ר רבי חיים אלעזר שפירא זצ"ל בעל 'מנחת אלעזר' ממונקץ', גורש בשנת תש"א ממונקץ' למחנה הריכוז קמינייץ-פודולסק שבפולין, משום שלא היה בעל אזרחות הונגרית. לאחר זמן מה הוא הצליח לברוח מהתופת ולהגיע לבודפסט בירת הונגריה, והתחיל לפרסם ברבים מה שראה 'שם'. הונגריה היתה אז בעלת ברית של גרמניה, אך אחרי המפלה של הגרמנים בסטלינגרד בחורף תש"ג ידעו כבר כולם שהגרמנים ינוצחו בבוא היום, והרבה פוליטיקאים הונגריים חיפשו דרך להתנתק מגרמניה ולנסות ליצור שלום נפרד עם בעלות הברית**. הרב רבינוביץ' ניצל את המצב הזה, ולמרות שבעצמו היה פליט עם ניירות מזוייפים הצליח לארגן לעצמו פגישה את שר הפנים ההונגרי (Keresztes-Fischer היה שמו), כדי להציע לו רעיון מבריק: היות ומאות שנים היתה קיימת אחווה וידידות בין הונגריה לפולין, וכדי שלא יירשם בהיסטוריה לדראון עולם שהונגריה לא עשתה דבר כדי להציל פולנים הרוצים להימלט מארצם הכבושה ע"י הגרמנים, לכן הוא מציע שהוא, שר הפנים ההונגרי, יתן הוראה למשטרת הגבולות לעצום עין מפולנים (גויים כמובן!) שעוברים את הגבול לתוך הונגריה עם תעודות זהות או בלעדיהן, ולא לבדוק יותר מדי בציציותיהם. ואכן הצו ניתן למשטרת הזרים לקבל את הפליטים מפולין, ואף להוציא להם תעודות זיהוי זמניות ורשיון שהייה. בטופס שהיה צריך למלא היה צריך לציין גם את הדת, ואלפי היהודים שניצלו בעזרת הצו הזה רשמו בדרך כלל שדתם היא RK (רומית קטולית), כאשר מקובל היה שכוונת רבים מהם הייתה לראשי התיבות Rossz Kimondani – רע לִגלות, והרי לך לשון המשתמעת לשני פנים. אמנם היו בודדים שסירבו להצהיר שהם RK, ביניהם בנו של הרבי מקולושיץ וגם אחד מדודיי, ואכן הם נשלחו לבסוף לאושוויץ, עם הוריי, אחיי ואחיותיי ורבבות אלפי ישראל. ה' יקום דמם.

בסה"כ כאלפיים משפחות יהודיות הצליחו להינצל מהשמדה בעזרת תעודות הזיהוי המזוייפות האלו בהן בני המשפחה היו רשומים כגויים, בעקבות יוזמה זו של הרב רבינוביץ זצ"ל. כמה מבין ה'גויים' האלו עברו להתגורר בעירי גרוסוורדיין, עיר ואם בישראל, ביניהם מקרובי משפחתי, ואיש לא טען נגדם דבר, ובקלויז החסידי הגדול של העיר אף כיבדו את בעלי התפילה מביניהם לעבור לפני התיבה בשבתות ובחגים. היו שהגיעו בדיוק לחג הפסח, וביה"ד התיר לאפות עבורם מצות בחוה"מ. בהמשך הוקמה ועדה בראשות הרבי מוויז'ניץ זצ"ל, ה'אמרי חיים', לעזור ל'גויים' האלו. כך נתגלגלה הצלת אלפי נפשות ע"י הרב רבינוביץ' זצ"ל.

זוכרה לו אלוקיי לטובה, כי ההיסטוריונים השכיחו עובדה זו - החילונים שבהם כנראה משום שמדובר במעשה של רב ואדמו"ר, והחסידים משום שהרב רבינוביץ' זצ"ל עזב את חסידות מונקץ', ואף כיהן זמן מה כמרצה באוניברסיטת סאו פאולו שבברזיל ואח"כ כרבה של העיר חולון. במדור "סיפורה של קהילת מונקץ'" באתר של 'יד ושם' אמנם כתבו שהרב רבינוביץ' "פעל למען פליטים יהודים ולהצלת רבנים", אך לא יותר. אמנם יתכן שגם בין אלו שניצלו בדרך זו היו כאלו שלא ידעו שאת האפשרות שנוצרה פתאום בסוף תש"ג - תחילת תש"ד לעבור בתעודות מזוייפות מפולין להונגריה יש לזקוף לזכותו!

אברהם מאיר גלאנצר



* תגובה למאמרו של ראש ישיבת שעלבים הרב יחזקאל יעקבסון שליט"א מגליון טבת תשע"א (נא, ב) עמ' 11-20.

** כידוע הגרמנים ימ"ש הקדימו אותם, ובאביב של שנת תש"ד כבש הצבא הגרמני את הונגריה והביא את השואה הנוראה על יהודיה.