המעין

למנויי 'המעין' וקוראיו שלו' שלו'.

מאז קרא בשנת תשי"ג פרופ' מרדכי ברויאר ז"ל, מייסד 'המעין' ועורכו הראשון, להקמת "במה ספרותית המוקדשת לעיון, מחקר ובירור בשאלות העומדות על סדר יומו של 'עם התורה' בפרט ובמדינת ישראל בכלל" - קמו במות רבות כאלו, כאשר ל'המעין' היתה תמיד ביניהן פינה מיוחדת, מותאמת לדמותם של חברי המערכת ושל מנויי העיתון וקוראיו. 'המעין' הרגיש אחריות ומחוייבות לערכיה ותפקידיה, בעיותיה והצלחותיה, של 'היהדות התורתית' (ביטוי שהיה חביב על עורך 'המעין' ר' יונה עמנואל ז"ל) במדינת ישראל ובתפוצות. במסגרת 'יהדות תורתית' זו (כינוי עם נימה מעט פחות מתבדלת מחברו 'עם התורה') נכללו הסוגים השונים של הציבור הנאמן לתורה, לעולם התורה ולגדולי התורה לגווניהם, לארץ הקודש וליישובה, ול'דרך ארץ' על כל משמעויותיה.

הגיוון שבתוך היהדות התורתית בא לידי ביטוי מיוחד עם התקרב שנת השמיטה, שבה נחשפים בחדות ובהדגשה ההצלחות האדירות שזכינו להם בארץ מחד – עם הקשיים מבית ומחוץ שעדיין אנו נתונים בהם מאידך, שיתוף הפעולה המבורך בין גופים ומוסדות רבים ושונים ליישומם של ערכינו אלו מחד – עם הקרעים, השסעים, היריבויות והפיצול שבתוכנו מאידך. גם הפצע הפעור של גירוש היהודים מגוש קטיף לפני שנתיים ע"י אחיהם, והטיפול הקלוקל של המדינה בשיקומם, עדיין מדמם; בפרוס שנת השמיטה כואב במיוחד להיזכר ברמה הגבוהה כל-כך של שמירת המצוות התלויות בארץ ע"י חקלאי הגוש ששמם, שועלים הילכו בו.

אך כבר אמר בזמנו יהודי פיקח, שבארץ ישראל מי שאינו אופטימי אינו ריאלי, ובמקביל – גם מי שאינו סומך על הנס אינו ריאלי... אופטימיות ובטחון בה' באים כהשלמה להשתדלות הראויה, כפי שהגדיר ריה"ל (ספר הכוזרי מאמר ה אות כ): 'וכאשר ישתדל האדם בסיבות האמצעיות, אחר שיימסר אל האלוקים בלב שלם במה שנעלם ממנו – ימצא טוב ולא יחסר'. הדברים נכונים תמיד, ולקראת שנת השמיטה – כפל כפליים. הרב קלמן כהנא ז"ל, מגדולי העושים למען היישוב התורני של הארץ, שהיה שנים רבות חבר מערכת 'המעין', כתב כבר לפני למעלה מעשרים שנה (גל' תשרי תשמ"ו [כו, א] עמ' 15): 'זכינו לשמוע על התעוררות ברוכה לקראת שנת השמיטה הבעל"ט... הגרא"י קוק זצ"ל ציפה וחיכה להתעוררות זו, וברכתו מלווה את כל העוסקים בשמירת שמיטה כהלכתה, בשדה ובכרם'.

חלפה שנה מאז הופיע 'המעין' לראשונה תוך שיתוף פעולה בין 'מוסד יצחק ברויאר' וישיבת ההסדר שעלבים. ארבעת הגליונות שיצאו בשנה האחרונה נשאו ב"ה חן בעיני רוב קוראיהם. ביקורות על תכנים ועל צורות שהגיעו לידיעת מערכת 'המעין' התקבלו בברכה, ואף השפיעו במידה מסויימת על אופיו של כתב העת; באותה ברכה יתקבלו הערות וביקורות גם לעתיד בעז"ה. יהי רצון שנשכיל לשבח את הטוב ולחזק את הטעון חיזוק, ולקדש יחד שם שמים.

תחל שנה וברכותיה! שבת שלום ארץ הקודש!

                                                                                                מערכת 'המעין'