המעין

דבר העורך - 'מִמֶּנּוּ רַחֲמֶיךָ לָעַד לֹא תִכְלָא'!

הורדת קובץ PDF

'מִמֶּנּוּ רַחֲמֶיךָ לָעַד לֹא תִכְלָא'!

זו השורה האחרונה של הפיוט 'במתי מספר חילינו פניך' שחותם (לפי נוסח אשכנז המקובל בארץ הקודש) את הסליחות לתענית אסתר. סיימתי לומר אותו עם הקהל הקדוש לפני כמה שעות, ושורותיו עדיין מצלצלות באוזניי. יש בשוּרה זו קביעת עובדה, יש בה הודיה על העבר וגם בקשה לעתיד. אלמלא הייתה השורה הזו כ"כ נכונה עובדתית לא היה מי שיאמר את הפיוט הזה בדורנו, כי לפי כל החישובים ההיסטוריים הטבעיים לא היינו אמורים להיות כאן עכשיו חיים וקיימים, כבשה בין שבעים זאבים. גם כשסביב עתה יהום הסער והעולם מתהפך מעלינו בסדרה ענקית של סימני שאלה, כשאירופה חוזרת פתאום עשרות שנים אחורה ומזכירה לנו במוחש מה קרה לעם ישראל בה לפני שני דורות, כאשר ב'הפוך על הפוך' אחת הבעיות הגדולות שלנו עתה, יותר מאשר הדאגה לחיי יהודים, היא החשש להצפת ארץ ישראל בגויים שרוצים להידבק בעם ישראל המצליח, החזק, האיתן כלכלית ומדינית וחברתית שנים ספורות אחרי שכמעט הפך כולו לעפר ואפר, הרי אף בן אנוש לא יכול להכחיש שהקב"ה מלא רחמים על עמו וארצו ותורתו. נבואות הנביאים שדיברו טוב על ישראל מתגשמות מול עינינו בזו אחר זו, ואנו מאמינים באמונה שלמה שאלו הצעדים האחרונים של העולם המסובך שלנו לפני בוא יום ה' הגדול והנורא שבו ישוב לב אבות על בנים ולב בנים על אבותם, המעדנים יהיו מצויים כעפר, ומלאה הארץ דעה את ה' כמים לים מכסים. ואיש לא ידע איך יהיו הדברים עד שיהיו, אבל הם יהיו, ובקרוב ממש. ונסיים בכמה שורות מתוך סוף ה'סליחה' הנ"ל, שחלק מבקשותיה מתקיימות ממש מול עינינו: 'ריפאות למחץ מקדים ומחשֵב, קנויֶיך להיטיב ונוויהם ליַשֵב, ובכן יתעלה שמך ויתנשָא, הודך שמי שמים כיסָה, שמע תפילה והעבר תיפלה, לוחצינו המעד ומלאם חלחלה'! אמן כן יהי רצון.

הכוונה הייתה שהגיליון הזה יהיה גיליון מורחב לרגל מלאת ארבעים שנה לנפילתו על קידוש השם של ידידי מנוער שלמה אומן ז"ל, בחור וטוב, שנהרג במלחמת שלום הגליל; אך מסיבות שונות הגיליון המורחב, שרוב המאמרים המיועדים אליו כבר מוכנים ומצפים להדפסתם בו, יהיה הגיליון הבא, גיליון 242, תמוז תשפ"ב.

מערכת 'המעין' מברכת את המנויים ואת כלל הקוראים לסיום מהיר של מגיפת הקורונה ושל המלחמה באירופה ושל הקשיים מבית, שישלח ה' אורו ואמיתו לראשינו שרינו ויועצנו, ושנחגוג עם כל עם ישראל את ימי הפסח הקרב ובא בשמחה ובששון ובטוב לבב מרוב כל.

עם סגירת הגיליון נודע על פטירתו של שר התורה מרן הגרשי"ח קנייבסקי זצ"ל, וכל בית ישראל יבכו את השריפה אשר שרף ה'. תנצב"ה.

    הק' יואל קטן