המעין

'בין פארן ובין תופל' / העורך

הורדת קובץ PDF

כותב בעל ה'כלי יקר' בראש ספר דברים (עם קיצורים): "בין פארן ובין תופל. 'פארן' היינו מעשה המרגלים אשר בו בכו בכייה של חינם והוקבעה בכייה לדורות בליל תשעה באב, ו'תופל' היינו העגל אשר עשו, כי מצינו לשון זה בעבודה זרה בכמה מקומות כמו נביאייך חזו לך שוא ותפל וגו', וזה היה בשבעה עשר בתמוז. ובין שני גבולים אלו ישראל רובץ בין המשפתיים"...

חטא העגל הוא המאיסה בה', וחטא המרגלים הוא המאיסה בארץ הקודש. ימי בין המצרים מהווים תזכורת שנתית לשתי הטעויות העיקריות שעלול עם ישראל לטעות ולשלם עליהן מחיר לדורות, המאיסה בתורה והמאיסה בארץ חמדה. ימי בין המצרים ראויים ומתאימים לחשבון נפש אישי ולאומי לגבי מה שעושים היחידים והציבור כדי לתקן את המאיסות האלו, כדי להתקרב ולקרב אחרים לה' יתברך ולתורתו ולארצו ונחלתו, תוך הודאה על היש הגדול שזכינו לו בימינו לעינינו בענייני התורה והארץ – ועם תפילה מעומק הלב על כל מה שעדיין חסר.

גיליון זה של 'המעין' מלא וגדוש חומרים רבים, ועדיין מאמרים ודברי תורה ומחקר טובים וחשובים מחכים על שולחן המערכת מחוסר מקום, לצערנו הרב. הגיליון פותח בדרשה לחופה מלפני כחמש מאות שנה שמתפרסמת מכת"י, בהמשך מתברר בירור נוסף מעשה דוד ונבל הכרמלי, מתגלים גילויים היסטוריים והלכתיים על מה שעמד ברקע מבצע יונתן לפני ארבעים שנה, ונידונים גדרי הערבות הדדית ואיסורי היציאה מן הארץ. גם תגובות והערות חשובות עמנו, והמדור 'על ספרים וסופריהם' כולל חמישה עיונים חשובים; חשוב להדגיש שהביקורת במדור זה נאמרת ברוח טובה ולתועלת, ויהי רצון שהספרות התורנית המתפתחת בארץ תפיק ממנה את המיטב.

מערכת 'המעין' מברכת את ראש ישיבת שעלבים הרב יחזקאל יעקבסון שליט"א שהחליט לסיים את תפקידו כראש הישיבה, ולהעביר את השרביט לחברו הרב מיכאל הכהן יָמֵר שליט"א, עד עתה סגן ראש הישיבה. יאריך ימים על ממלכתו, ויצליח ה' כל מעשיו.

                                                                                                                        יואל קטן