המעין

התחדשות / העורך

הורדת קובץ PDF

'וְקוֹיֵ ה' יַחֲלִיפוּ כֹחַ יַעֲלוּ אֵבֶר כַּנְּשָׁרִים, יָרוּצוּ וְלֹא יִיגָעוּ, יֵלְכוּ וְלֹא יִיעָפוּ' (ישעיה מ, לא). רד"ק: 'יחליפו כח הוא ענין התחדשות הדבר, תמורת הדבר שחלף ועבר'.

חודש האביב הגיע. עם ישראל מתחדש עכשיו לקראת חג החירות ומצוותיו, מסתכל בסיפוק ובהודיה-לה' על חצי הכוס המלאה שעמו - ובתקוה ותפילה אל מה שצריך עוד להמשיך ולהתמלא בה. ההתחדשות באה לידי ביטוי גם בכנסת ובממשלה החדשים - יתן ה' שהרכבן ותוכניותיהן ומעשיהן יהיו לטובה ולברכה. ישלח ה' את אורו ואמיתו לראשיה שריה ויועציה של מדינת ישראל, ויחזק את שיתוף הפעולה והאחווה והרעות בין כל קווי ה' שבהנהגת הציבור על כל גווניהם.

אצלנו, אנשי 'מכון שלמה אומן' שעל יד ישיבת שעלבים, ההתחדשות מוחשית - שבְנו אל בית המכון אחרי השיפוץ המקיף שהוא עבר, שכלל חידושו מהמסד עד הטפחות והרחבתו. אנו מודים לריבונו של עולם על ההתחדשות הזו, ומקווים שנזכה להוציא ספרים רבים, להתחילם ולסיימם בהידור, לתועלת עולם התורה כולו. אנו מודים בזאת לאנשי האגף למכוני מחקר תורניים במשרד התרבות שמסייעים למכון ומלווים אותו, למשפחת אומן המורחבת על עזרתה ועידודה כל הימים, ולראשי ומנהלי ישיבת שעלבים שבצילה חוסה המכון מייסודו, לזיכרון עולם לידידי מנוער הקדוש ר' שלמה אומן הי"ד.

גיליון זה של 'המעין', ה'כבד' יחסית, פותח בדברים נפלאים שנשא הרב יוסף בוקסבוים זצ"ל, מְיסדו וראשו של 'מכון ירושלים', ביום הזיכרון הראשון לשלמה אומן, דברים שיש להם ערך לדורות. בהמשך מתאר משה ארנוולד את דמותו של הרב דושינסקי זצ"ל, רבה של העדה החרדית, ופעילותו הציבורית המיוחדת והמאוזנת בימים שלקראת הקמת המדינה, והרב שאול בר אילן דן באחריותם האישית של נבחרי ציבור על תקלות שהם גרמו-לכאורה בפעילותם הציבורית. שני מאמרים חשובים בענייני השקפה והלכה בשמיטה מובאים בגיליון זה, וכן תגובות על הגיליון הקודם, ובירורים חשובים בענייני ספרים וסופרים. ויהי רצון שיהיו הדברים לתועלת.

ונסיים בהבטחת ה' לישראל בהמשך לדברי ישעיהו הנ"ל: 'אַל־תִּירָא כִּי עִמְּךָ אָנִי, אַל תִּשְׁתָּע כִּי אֲנִי אֱלֹקֶיךָ, אִמַּצְתִּיךָ אַף עֲזַרְתִּיךָ אַף תְּמַכְתִּיךָ בִּימִין צִדְקִי' (מא, י). שנזכה ונחיה ונראה.

חג חירות כשר ושמח,
                    העורך