המעין

מסורת לעוף ללא נוצות

מסורת לעוף ללא נוצות

בגיליון הקודם של 'המעין' (205; נג, ג, ניסן תשע"ג) כתב הרי"מ לוינגר על כשרות עוף ללא נוצות. התפיסה המקצועית המקובלת אצל גנטיקאים וחוקרים היא שעוף עם פחות נוצות או ללא נוצות, עופות שפלומתם דלילה וצווארם קרח או עופות בעלי נוצות מסולסלות, יטיבו להתמודד עם החום, ונמשכים ניסיונות גנטיים כדי להגיע לעופות עם התכונות האלו. גישתו של אבי ז"ל, מטפח עופות מקצועי ומומחה, הייתה כי העמידות לחום ולחות לא קשורה לכיסוי גוף העוף או צווארו בנוצות אלא לגורמים אחרים, והוא טיפח עופות עמידים לחום כבד ולחות גבוהה למרות נוצותיהם. זה המקום לציין כי תחילת טיפוח העופות לבשר בעולם המודרני החל בארה"ב לפני כשבעים שנה, בשנות ה-40 של המאה הקודמת. עד אותן שנים כל מגדל עופות עסק בטיפוח בעצמו, ורק החל בשנות ה-50 החלו לעסוק בטיפוח עופות בארה"ב מחד חברות טיפוח רציניות שהתמקדו בטיפוח מקצועי של העוף המודרני להשגת משקל מרבי תוך קיצור תקופת הגידול, ומאידך - חובבים שעסקו בהכלאות מהכלאות שונות בין זני עופות תרנגוליים שונים ומגוונים וטיפוח מוטציות שיצאו מהם.

השגת עופות ללא נוצות אפשרית בשני מסלולים:
א. ע"י הגן לצוואר חשוף: ע"י הכלאה בין פרטים בעלי תכונה זהה (=הגן לצוואר חשוף) מעבירים את כלל התכונות לצאצאים, כולל הצוואר החשוף. יש להבדיל בין העוף עם התכונה הטהורה לגן זה (העוף נושא את שני הגנים לצוואר חשוף: NaNa , ויש לו כ-40% פחות נוצות בגוף), לבין צאצא המתקבל ממכלוא עוף עם התכונה הטהורה לשני הגנים עם עוף עם ניצוי מלא (nana). לצאצא מזיווג שכזה הגנים הם Nana, ולעוף מזיווג זה יש כ-28% פחות נוצות בגוף.

ב. מוטציה: משיגים אפרוח שבקע מן הביצה ללא פלומה (ממנה מתפתחות הנוצות בהמשך), שיגדל ללא נוצות על גופו. לזה התכווין הרב לוינגר בדבריו במאמר: "תכונה כזו תתבטא בדרך כלל בעוף אם היא נמצאת בשני הגנים הבאים משני ההורים, גם אם אצלם תכונה זו לא באה לידי ביטוי. במקרה כזה נצטרך לחפש את שני ההורים נושאי התכונה, ולתת להם לפרות ולרבות כל אחד בפני עצמו. חלק מהצאצאים ישאו את התכונה. אם נבודד את נושאי התכונה מתוך הלהקות נקבל שורה טהורה לגבי התכונה האמורה. אם ניתן לעוף לרבות עם עופות אחרים, בד"כ לא נראה את התופעה בצאצאים". עוף שכזה (ללא נוצות) כשיזווג עם עוף עם ניצוי מלא כל צאצאיו יהיו בעלי נוצות, ורק בדור השלישי כרבע מהצאצאים יהיו ללא נוצות. רק זיווג של שני עופות ללא נוצות הוא שיאפשר המשך ייצור עופות ללא נוצות.

מה שבטוח הוא שצריך להקפיד שהעופות הראשונים בעלי הגן המיוחד יהיו עופות עם מסורת כשרותית מתאימה, כדי שגם צאצאיהם ייחשבו עופות בעלי מסורת. טיפוח עוף המוצע לשוק הכשר מצריך בראש וראשונה מידע אמין ושקוף על התהליך והיצרן, כדי לוודא שהמוטציה הגיעה מעוף עם מסורת ראויה.

יוסף כץ